Forsinkedefly DK
  • Flyforsinkelse
  • Flyselskaber
    • SAS forsinkelser
    • Norwegian forsinkelser
    • Ryanair forsinkelser
    • Flyforsinkelse easyJet
  • Hjælpesider
    • Flyhjælp
    • Airhelp
    • Flypenge
    • Dansk Rejsehjælp
  • Lufthavne
    • Aalborg Lufthavn forsinkelser
    • Billund Lufthavn forsinkelser
    • Københavns Lufthavn forsinkelser
  • Blog
  • Kontakt os
    • Privatlivspolitik

Søg erstatning for forsinkelse, aflysning eller overbooking

Få op til 600 euro i erstatning

Søg erstatning online

Rejseforsinkelser og passagerrettigheder

Som flypassager, buspassager, togpassager eller færgepassager skal du være bekendt med dine rettigheder, hvis din afgang bliver forsinket eller aflyst. Her gælder det for dig om at sætte dig ind i de europæiske passagerrettigheder, som er ens for alle europæere.

Rejseforsinkelse

Rejseforsinkelse er et begreb, som dækker over forsinkelser på både flyrejser, togrejser, færgerejser og busrejser. Du har nemlig en række rettigheder, uanset om du rejser med det ene eller andet transportmiddel. Dog er der selvfølgelig forskel på, hvordan du bliver kompenseret for en evt. forsinkelse eller aflysning. I denne guide kan du blive meget klogere på dine passagerrettigheder.

Sidens indhold

    • 0.1 Søg erstatning for forsinkelse, aflysning eller overbooking
  • 1 Rejseforsinkelser og passagerrettigheder
    • 1.1 Flypassager rettigheder
      • 1.1.1 Det har du ret til
    • 1.2 Togpassager rettigheder
      • 1.2.1 Det har du ret til
    • 1.3 Buspassager rettigheder
      • 1.3.1 Det har du ret til
    • 1.4 Færgepassager rettigheder
      • 1.4.1 Det har du ret til

Guiden er delt op i fire afsnit – afsnit om henholdsvis togrejser, busrejser, flyrejser og færgerejser. Du kan med fordel rette dit blik mod dét afsnit, som er mest interessant for dig lige nu. Har du for eksempel været udsat for en flyforsinkelse, skal du selvsagt læse om dine rettigheder som flypassager.

Flypassager rettigheder

Det er hurtigt og komfortabelt at flyve, hvis flyet vel at bemærke afgår og ankommer rettidigt. Af og til sker der desværre forsinkelser, aflysninger, overbookinger og ombookinger på flyrejser. I disse situationer er det alfa og omega, at du ved, hvordan du er stillet som flypassager.

Det er især relevant for dig at kende til EU-Forordning 261/2004, som er en lovbestemmelse, som blev vedtaget i 2004. Forordningens regler gælder som udgangspunkt for samtlige fly, som opereres af europæiske flyselskaber. EU-Forordning 261/2004 fortæller noget om, hvad du kan forlange ved forsinkelser og aflysninger mht. kompensation og bistand. Læs alt om forordningen her.

 Forsinket fly

Det har du ret til

  • Ret til information
  • Ret til omlægning eller tilbagebetaling (ved lange forsinkelser og aflysninger)
  • Ret til økonomisk kompensation (ved lange forsinkelser og aflysninger)
  • Ret til at få dækket omkostninger til indkvartering og transport (hvis nødvendigt)
  • Ret til at klage over hændelsen
  • Ret til at foretage telefonopkald og / eller sende e-mails (for at informere familie e.l.)
  • Ret til måltider og forfriskninger (ved længere forsinkelser)

Som hovedregel kan du få økonomisk kompensation ved forsinkelser med en varighed på minimum tre timer.

Ved længerevarende flyforsinkelser kan du få mellem 250 og 600 euro i erstatning. Om du skal kontakte dit flyselskab eller rejseselskab afhænger af, om du har fløjet charter eller ej. En charterrejse er en færdigpakket ferierejse, hvor der typisk er inkluderet både transport, ophold og rejseleder.

Ændring af flytider udløser som udgangspunkt altid ret til erstatning, hvis ændringen ikke har været annonceret i god tid.

Togpassager rettigheder

Det anslås, at omkring 7 % af danskerne kører i tog, hvorfor det bestemt er værd at stille skarpt på togpassagernes rettigheder. Er du en blandt mange, som tager toget hver dag, bør du læse om dine rettigheder.

Hvad angår dine rettigheder som togpassager, skal du først og fremmest vide, at du ikke må opkræves en højere billetpris pga. din nationalitet eller købssted. Sker dette mod forventning, bør du indsende en klage og evt. kræve kompensation.

 Forsinket tog

Det har du ret til

  • Ret til information om forsinkelser og aflysninger
  • Ret til at få refunderet billetten (forsinkelser på minimum én time)
  • Ret til transport tilbage til afgangsstedet (forsinkelser på minimum én time)
  • Ret til alternativ transport til destinationen (forsinkelser på minimum én time)
  • Ret til måltider og forfriskninger (afhængig af ventetiden)
  • Ret til indkvartering (hvis en overnatning er nødvendig)

Bemærk venligst, at du ikke kan få erstatning, ifald du blev informeret om forsinkelsen, inden du købte billetten.

Opsummeret har du nogle forskellige rettigheder, når du bliver udsat for forsinkelser på mere end én time. Du har desuden mulighed for at søge kompensation for mistet eller beskadiget bagage. Et forsinket tog udløser erstatning i langt de fleste tilfælde – men ingen regler uden undtagelser. Læs mere om dine rettigheder og undtagelsesregler her.

Buspassager rettigheder

11 % af danskerne tager hyppigt bussen ifølge hsfo.dk, som har undersøgt danskernes transportvaner. Bussen er for alle, men de fleste buspassagerer består af studerende og skoleelever.

De europæiske passagerrettigheder ved busrejser gælder primært for længere busrejser på over 250 km. Lovgivningen vil derfor ikke være så interessant for dig, som kun kører med bybus og regionalbus.

 Forsinket bus

Det har du ret til

  • Ret til information (skal være tilstrækkelige og rettidige)
  • Ret til at få refunderet billetten (forsinkelser på minimum to timer)
  • Ret til gratis rejse tilbage til afgangsstedet (forsinkelser på minimum to timer)
  • Ret til alternativ transport til destinationen (uden ekstra omkostninger for dig)
  • Ret til måltider og forfriskninger
  • Ret til indkvartering (hvis nødvendigt)

Du har ikke ret til indkvartering, såfremt forsinkelsen eller aflysningen skyldes naturkatastrofer eller voldsomme vejrforhold. En forsinket bus kan udløse ret til bistand i form af førstehjælp, mad, transport m.v. Læs mere her.

Færgepassager rettigheder

En rejseforsinkelse kan også bestå af en forsinkelse på færgerejsen.

Der sker gudskelov ikke ret mange forsinkelser og aflysninger inden for skibstransport, men der sker en gang imellem forsinkelser og aflysninger.

Dine rettigheder afhænger først og fremmest af størrelsen på færgen / båden og antallet af besætningsmedlemmer. De kommende regler gælder nemlig ikke for færger og andre skibe, som kan tage under 13 passagerer og højst har 3 besætningsmedlemmer.

Forsinket færge

Det har du ret til

  • Ret til information (skal være tilstrækkelige og rettidige)
  • Ret til at få refunderet billetten (forsinkelser på minimum 1 ½ time)
  • Ret til transport på lignende betingelser (uden ekstra omkostninger)
  • Ret til måltider og forfriskninger (svarende til ventetiden)
  • Ret til indkvartering (hvis nødvendigt)
  • Ret til godtgørelse (25 % eller 50 % af billetprisen – afhængig af ventetiden)

Du kan kun blive kompenseret for en forsinket færge, hvis forsinkelsen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder, som umuligt kunne forudsiges på forhånd. Læs mere her.

Besøg nogle af vores øvrige undersider for at læse mere om dine rettigheder ved en rejseforsinkelse, for eksempel en flyforsinkelse.

OM FORSINKEDEFLY.DK

Forsinkedefly.dk er en dansk informationsside, som ejes og drives af Go-IT ApS. Du kan på hjemmesiden læse om, hvilke rettigheder du har, når du bliver udsat for en flyforsinkelse eller en flyaflysning. Forsinkedefly.dk tager forbehold for evt. fejl i indholdet. Priser og informationer bliver holdt opdateret. Tjenesten er reklamefinansieret. Du kan kontakte os pr. e-mail ved at skrive til info@flyjura.dk (forvent svar inden for 48 timer).

Partner-sites:
Legalhero.dk
Skødeservice

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse. OK Afvis Læs mere
Privatpolitik

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Necessary Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.