Kompensation ved pakkerejser
Hvilke regler gælder der for flyforsinkelser og flyaflysninger, når det kommer til pakkerejser? Dét stiller vi skarpt på i denne guide, som er skrevet til dig, der har været udsat for en forsinkelse, aflysning, overbooking eller ombooking på en tidligere pakkerejse eller også omtalt som en charterrejse.
Sidens indhold
Er du i tvivl om, hvorvidt din tidligere rejse kan betegnes som en pakkerejse, så bør du fortsætte læsningen, da vi guider dig i næste underafsnit.
Definitionen på en pakkerejse
Hvad er en pakkerejse? Det ligger lidt i ordet, men vi vil alligevel gerne give dig en lidt dybere forståelse for, hvad der menes med en pakkerejse. Der er tale om en pakkerejse, hvis rejsen består af minimum to af følgende ydelser:
- Transport (fly m.v.)
- Indkvartering (hotel, campinghytte, sommerhus, vandrehjem m.v.)
- Turistmæssig ydelse (dykning, jagt, sportsarrangement, liftkort, billeje m.v.)
Der er altså ikke tale om en pakkerejse, hvis du kun har bestilt enten transport, indkvartering eller en turistmæssig ydelse gennem et rejseselskab.
Foruden ovenstående skal du være bekendt med, at rejsen skal være solgt til en samlet pris, og turen skal have en varighed på minimum ét døgn. Der er altså flere betingelser, som skal være opfyldt, før man kan betegne rejsen som en pakkerejse.
Kristoffer Føns' rejseblog og rejsebureau er et af de bureauer, som gør sig i pakkerejser. Kristoffer Føns kan hjælpe dig, hvad enten du drømmer om at opleve Budapest, London eller en helt tredje destination.
Hvem kan stilles til ansvar for forsinkelsen eller aflysningen?
Du har nu fundet ud af, om din rejse betegnes som en pakkerejse eller ej – så langt, så godt.
Det er korrekt, at man kan søge kompensation, uanset om man har fløjet med et rutefly eller har været afsted på en pakkerejse, men det store spørgsmål er så, hvem man skal henvende sig til. Er det rejseselskabet eller flyselskabet?
Ifølge den europæiske lovgivning er rejseselskabet og / eller flyselskabet erstatningsansvarlige for evt. forsinkelser, aflysninger eller relaterede hændelser på rejsen.
Ved pakkerejser bestemmer du som udgangspunkt selv, om du retter dit krav mod rejseselskabet eller flyselskabet. Dog kan du ikke forvente, at du kan få fuld kompensation fra begge parter. Det er vores opfattelse, at det er nemmere at få kompensation gennem rejseselskaberne end flyselskaberne. Derfor vil vi råde dig til at tage fat i dit rejseselskab i første omgang.
Er din rejse ikke en pakkerejse, kan du kun rette dit krav mod flyselskabet.
Aflyst eller forsinket fly ved en pakkerejse? Så kan du gøre krav på følgende
Er du allerede inden pakkerejsens begyndelse blevet oplyst om, at rejsen ikke kan gennemføres som aftalt, så vil du have mulighed for at hæve købet og få dine penge tilbage. Du kan også vælge at deltage i en anden pakkerejse, hvis de ændrede planer for rejsen ikke passer ind i din kalender. Vælger du at tage med på en anden pakkerejse, har du ret til at få udbetalt en evt. difference, ifald den nye pakkerejse er billigere end den oprindelige.
Forsinkelser og aflysninger med en varighed på minimum tre timer berettiger til en kompensation på mellem 250 og 600 euro pr. passager. Familien på 4 personer kan altså få 4 x 250-600 euro. Det kan blive til rigtig mange penge.
Foruden økonomisk kompensation kan du gøre krav på mad, drikke, adgang til telefon samt evt. betaling af transport og hotelophold (hvis du først kan komme afsted dagen efter).
Ingen kompensation i følgende situationer
Forsinkelsens eller aflysningens årsag har betydning for dine erstatningsmuligheder.
Om du søger erstatning via flyhjaelp.dk eller et andet site, så bliver du bedt om at oplyse, om hændelsen skyldes strejke, bird strike, terror, problemer med lufthavnen eller noget helt femte.
Er der tale om en usædvanlig hændelse som terror eller politisk uro, er det ikke muligt at få kompensation. Du kan finde den komplette liste over undtagelsesregler på forsiden.
OM FORSINKEDEFLY.DK
Forsinkedefly.dk er en dansk informationsside, som ejes og drives af Go-IT ApS. Du kan på hjemmesiden læse om, hvilke rettigheder du har, når du bliver udsat for en flyforsinkelse eller en flyaflysning. Forsinkedefly.dk tager forbehold for evt. fejl i indholdet. Priser og informationer bliver holdt opdateret. Tjenesten er reklamefinansieret. Du kan kontakte os pr. e-mail ved at skrive til info@flyjura.dk (forvent svar inden for 48 timer).
Partner-sites:
Legalhero.dk
Skødeservice