Forsinkedefly DK
  • Flyforsinkelse
  • Flyselskaber
    • SAS forsinkelser
    • Norwegian forsinkelser
    • Ryanair forsinkelser
    • Flyforsinkelse easyJet
  • Hjælpesider
    • Flyhjælp
    • Airhelp
    • Flypenge
    • Dansk Rejsehjælp
  • Lufthavne
    • Aalborg Lufthavn forsinkelser
    • Billund Lufthavn forsinkelser
    • Københavns Lufthavn forsinkelser
  • Blog
  • Kontakt os
    • Privatlivspolitik

Søg erstatning for forsinkelse, aflysning eller overbooking

Få op til 600 euro i erstatning

Søg erstatning online

Kompensation ved pakkerejser

Hvilke regler gælder der for flyforsinkelser og flyaflysninger, når det kommer til pakkerejser? Dét stiller vi skarpt på i denne guide, som er skrevet til dig, der har været udsat for en forsinkelse, aflysning, overbooking eller ombooking på en tidligere pakkerejse eller også omtalt som en charterrejse.

Sidens indhold

    • 0.1 Søg erstatning for forsinkelse, aflysning eller overbooking
  • 1 Kompensation ved pakkerejser
    • 1.1 Definitionen på en pakkerejse
    • 1.2 Hvem kan stilles til ansvar for forsinkelsen eller aflysningen?
    • 1.3 Aflyst eller forsinket fly ved en pakkerejse? Så kan du gøre krav på følgende
      • 1.3.1 Ingen kompensation i følgende situationer

Er du i tvivl om, hvorvidt din tidligere rejse kan betegnes som en pakkerejse, så bør du fortsætte læsningen, da vi guider dig i næste underafsnit.

Charterrejse / pakkerejse

Definitionen på en pakkerejse

Hvad er en pakkerejse? Det ligger lidt i ordet, men vi vil alligevel gerne give dig en lidt dybere forståelse for, hvad der menes med en pakkerejse. Der er tale om en pakkerejse, hvis rejsen består af minimum to af følgende ydelser:

  • Transport (fly m.v.)
  • Indkvartering (hotel, campinghytte, sommerhus, vandrehjem m.v.)
  • Turistmæssig ydelse (dykning, jagt, sportsarrangement, liftkort, billeje m.v.)

Der er altså ikke tale om en pakkerejse, hvis du kun har bestilt enten transport, indkvartering eller en turistmæssig ydelse gennem et rejseselskab.

Foruden ovenstående skal du være bekendt med, at rejsen skal være solgt til en samlet pris, og turen skal have en varighed på minimum ét døgn. Der er altså flere betingelser, som skal være opfyldt, før man kan betegne rejsen som en pakkerejse.

Kristoffer Føns' rejseblog og rejsebureau er et af de bureauer, som gør sig i pakkerejser. Kristoffer Føns kan hjælpe dig, hvad enten du drømmer om at opleve Budapest, London eller en helt tredje destination.

 Forsinket fly

Hvem kan stilles til ansvar for forsinkelsen eller aflysningen?

Du har nu fundet ud af, om din rejse betegnes som en pakkerejse eller ej – så langt, så godt.

Det er korrekt, at man kan søge kompensation, uanset om man har fløjet med et rutefly eller har været afsted på en pakkerejse, men det store spørgsmål er så, hvem man skal henvende sig til. Er det rejseselskabet eller flyselskabet?

Ifølge den europæiske lovgivning er rejseselskabet og / eller flyselskabet erstatningsansvarlige for evt. forsinkelser, aflysninger eller relaterede hændelser på rejsen.

Ved pakkerejser bestemmer du som udgangspunkt selv, om du retter dit krav mod rejseselskabet eller flyselskabet. Dog kan du ikke forvente, at du kan få fuld kompensation fra begge parter. Det er vores opfattelse, at det er nemmere at få kompensation gennem rejseselskaberne end flyselskaberne. Derfor vil vi råde dig til at tage fat i dit rejseselskab i første omgang.

Er din rejse ikke en pakkerejse, kan du kun rette dit krav mod flyselskabet.

Aflyst eller forsinket fly ved en pakkerejse? Så kan du gøre krav på følgende

Er du allerede inden pakkerejsens begyndelse blevet oplyst om, at rejsen ikke kan gennemføres som aftalt, så vil du have mulighed for at hæve købet og få dine penge tilbage. Du kan også vælge at deltage i en anden pakkerejse, hvis de ændrede planer for rejsen ikke passer ind i din kalender. Vælger du at tage med på en anden pakkerejse, har du ret til at få udbetalt en evt. difference, ifald den nye pakkerejse er billigere end den oprindelige.

Forsinkelser og aflysninger med en varighed på minimum tre timer berettiger til en kompensation på mellem 250 og 600 euro pr. passager. Familien på 4 personer kan altså få 4 x 250-600 euro. Det kan blive til rigtig mange penge.

Foruden økonomisk kompensation kan du gøre krav på mad, drikke, adgang til telefon samt evt. betaling af transport og hotelophold (hvis du først kan komme afsted dagen efter).

Ingen kompensation i følgende situationer

Forsinkelsens eller aflysningens årsag har betydning for dine erstatningsmuligheder.

Om du søger erstatning via flyhjaelp.dk eller et andet site, så bliver du bedt om at oplyse, om hændelsen skyldes strejke, bird strike, terror, problemer med lufthavnen eller noget helt femte.

Er der tale om en usædvanlig hændelse som terror eller politisk uro, er det ikke muligt at få kompensation. Du kan finde den komplette liste over undtagelsesregler på forsiden.

Kilde: https://www.rejsegarantifonden.dk/spoergsmaal-svar/

OM FORSINKEDEFLY.DK

Forsinkedefly.dk er en dansk informationsside, som ejes og drives af Go-IT ApS. Du kan på hjemmesiden læse om, hvilke rettigheder du har, når du bliver udsat for en flyforsinkelse eller en flyaflysning. Forsinkedefly.dk tager forbehold for evt. fejl i indholdet. Priser og informationer bliver holdt opdateret. Tjenesten er reklamefinansieret. Du kan kontakte os pr. e-mail ved at skrive til info@flyjura.dk (forvent svar inden for 48 timer).

Partner-sites:
Legalhero.dk
Skødeservice

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse. OK Afvis Læs mere
Privatpolitik

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Necessary Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.