Forsinkedefly DK
  • Flyforsinkelse
  • Flyselskaber
    • SAS forsinkelser
    • Norwegian forsinkelser
    • Ryanair forsinkelser
    • Flyforsinkelse easyJet
  • Hjælpesider
    • Flyhjælp
    • Airhelp
    • Flypenge
    • Dansk Rejsehjælp
  • Lufthavne
    • Aalborg Lufthavn forsinkelser
    • Billund Lufthavn forsinkelser
    • Københavns Lufthavn forsinkelser
  • Blog
  • Kontakt os
    • Privatlivspolitik

Søg erstatning for forsinkelse, aflysning eller overbooking

Få op til 600 euro i erstatning

Søg erstatning online

SAS forsinkelser

SAS hører til blandt de mest populære flyselskaber herhjemme, men det er ikke ensbetydende med, at man aldrig kan blive udsat for en forsinkelse, aflysning eller overbooking, når man flyver med det skandinaviske selskab.

Som passager kan du ikke gardere dig helt mod ovennævnte hændelser, men du kan til gengæld sætte dig ind i, hvad du kan gøre, hvis du bliver forsinket på rejsen. I langt de fleste tilfælde kan du få erstatning, hvis der er tale om en længerevarende forsinkelse.

Sidens indhold

    • 0.1 Søg erstatning for forsinkelse, aflysning eller overbooking
  • 1 SAS forsinkelser
    • 1.1 ERSTATNINGSSATSER - FLYFORSINKELSE
      • 1.1.1 Under 1.500 kilometer
      • 1.1.2 Mellem 1.500 og 3.500 kilometer
      • 1.1.3 Over 3.500 kilometer
    • 1.2 SAS aflysninger og forsinkelser
      • 1.2.1 8,2 ud af 10 stjerner for punktlighed
      • 1.2.2 Erstatningskrav
      • 1.2.3 SAS i medierne
    • 1.3 Når en forsinkelse eller aflysning skyldes dårligt vejr
    • 1.4 Der er gode chancer for at modtage kompensation fra SAS
    • 1.5 Du skal huske at gemme kvitteringer
      • 1.5.1 Om SAS
        • 1.5.1.1 SAS kontaktoplysninger

ERSTATNINGSSATSER - FLYFORSINKELSE

€

Under 1.500 kilometer

 Korte flyvninger

(1.860 kroner)

€

Mellem 1.500 og 3.500 kilometer

Mellemlange flyvninger

(2.980 kroner)

€

Over 3.500 kilometer

 Lange flyvninger

(4.465 kroner)

SAS aflysninger og forsinkelser


SAS er blandt skandinaverne kendt for at være et særdeles pålideligt, serviceminded og sikkert flyselskab, som gør deres ypperste for at give deres passagerer den bedste oplevelse. Dog kan der selvfølgelig være visse gode grunde til, at man som kunde ikke er begejstret for flyselskabet. Har du for eksempel været udsat for en flyforsinkelse eller flyaflysning, så vil du næppe bruge ord som pålidelig, serviceminded og sikker til at beskrive selskabet.

SAS har tidligere – i 2017 – været nødt til at masseaflyse afgange pga. pilotstrejke. Det gik ud over mange tusinde flypassagerer, som af gode grunde var utilfredse med, at de ikke kom afsted til tiden. SAS gjorde i den pågældende situation deres bedste for at hjælpe og kompensere de berørte kunder. Dermed undgik de en større skandale.

Scandinavian Airlines er sammenlignet med nogle af de andre flyselskaber flinke til at give deres kunder kompensation i forbindelse med aflysninger, overbookinger og forsinkelser. Ergo bør det bestemt være muligt for dig at indkræve erstatning, hvis du har været udsat for en forsinkelse på mere end tre timer. Du bør i hvert fald gøre et forsøg – enten på egen hånd eller i samarbejde med et kompetent selskab.

SAS forsinkelser

8,2 ud af 10 stjerner for punktlighed

SAS er tilsyneladende et meget punktligt flyselskab. Airhelp.com har i hvert fald valgt at give dem 8,2 ud af 10 stjerner for punktlighed. Det placerer flyselskabet i den gode ende af skalaen over de selskaber, som er bedst til at overholde deres tidsplaner. SAS vil med sikkerhed gøre alt, hvad der står i deres magt for også i fremtiden at være kendt som et punktligt selskab. Punktlighed er nemlig en af de vigtigste faktorer, når det handler om flytransport og transport i al almindelighed.

SAS er ikke kun gode til at ankomme til tiden. De er også gode til at respondere på erstatningsansøgninger. Det tager altid tid at behandle erstatningssager, men du behøver ikke at frygte, at det kommer til at tage flere år. Scandinavian Airlines bestræber sig på at behandle og afslutte sager så hurtigt som muligt.

Erstatningskrav

SAS har jf. den europæiske lovgivning pligt til at kompensere deres kunder for forsinkelser, aflysninger, overbookinger og ombookinger med en varighed på minimum tre timer. Det skandinaviske flyselskab kan kun slippe for at betale erstatning, hvis den givne hændelse skyldes en usædvanlig omstændighed. En usædvanlig hændelse kan for eksempel være terror, politisk uro eller sikkerhedsproblemer, som heldigvis kun forekommer meget sjældent.

Hvor mange penge kan jeg få i erstatning? Du kan få mellem 250 og 600 euro, hvis du vel at bemærke er berettiget til en godtgørelse. Det eksakte erstatningsbeløb afhænger af flere forskellige faktorer. Det er for eksempel væsentligt, om hændelsen skyldtes strejke eller terror.

SAS i medierne

Scandinavian Airlines er et af de største og mest populære skandinaviske flyselskaber, hvorfor det nok ikke kommer som en stor overraskelse for dig, at selskabet ofte bliver omtalt i diverse skandinaviske medier. SAS får hovedsageligt positiv opmærksomhed fra medierne, men har da også fået nogle hug gennem tiden. Lad os da lige tage et kig på nogle af de mest iøjnefaldende overskrifter med flyselskabet i fokus:

  • SAS overrasker analytiker: Bedste regnskab i lang tid
  • SAS tilbage i punktligheds-eliten
  • SAS fyrer 3000 medarbejdere

SAS er også ofte blevet omtalt i nyhederne på DR1 og TV 2.

Når en forsinkelse eller aflysning skyldes dårligt vejr

Der kan være mange grunde til, at en flyafgang bliver forsinket eller aflyst. Ofte kan forsinkelser eller aflysninger af flyafgange skyldes dårligt vejr. Vejret er desværre ikke noget, flyselskaberne har kontrol over, og dårligt vejr kan derfor ofte føre til stort kaos, som nogle gange opstår nærmest helt uventet. Hvis der er dårligt vejr på destinationen, kan det sommetider blive nødvendigt at flyve til en helt anden destination, hvilket forhindrer mange passagerer i at nå deres forbindelser videre.

Reglerne for kompensation kan være ret uklare i forbindelse med forsinkelser eller aflysninger på grund af dårligt vejr. Hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst på grund af dårligt vejr, har du som udgangspunkt ikke ret til kompensation. Men du har som passager andre rettigheder. Blandt andet har du ret til den nødvendige forplejning i form af mad og drikkevarer, og hvis forsinkelsen trækker ud, har du desuden ret til overnatning på flyselskabets regning.

Der er gode chancer for at modtage kompensation fra SAS

Hvis du har ret til kompensation, har du god mulighed for at modtage kompensation fra SAS. Har du oplevet forsinkede eller aflyste fly, kan du typisk forvente at blive kompenseret hurtigst muligt af SAS. Er du i tvivl omkring, hvilke muligheder du har for at modtage kompensation, bør du tage kontakt til SAS’ kundeservice, der sidder klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål. Da tredjeparter ofte opkræver gebyrer for at hjælpe dig med dine erstatningskrav, opfordrer SAS sine kunder til at gøre krav på deres erstatning direkte gennem selskabet.

Det vil dog ofte være nemmere at lade erfarne advokater stå for processen, hvorfor selskaber som Flyhjælp også kan være værd at overveje.

Du skal huske at gemme kvitteringer

Hvis dit fly bliver forsinket, vil du typisk blive tilbudt en række ydelser, der kan gøre ventetiden lidt mere behagelig. Flyver du med SAS, dækker flyselskabet dine omkostninger til mad og ikke-alkoholiske drikkevarer i lufthavnen. Dertil vil du også få mulighed for at foretage to telefonopkald under forsinkelsen.

Sommetider vil du blive tildelt en madkupon til at købe mad og drikke, mens du andre gange kan blive nødt til at betale for udgifterne i første omgang. Herefter vil du få beløbet tilbagebetalt af selskabet. Derfor er det altid meget vigtigt, at du husker at gemme alle dine kvitteringer, hvis dit fly bliver forsinket. Typisk vil du nemlig blive bedt om at dokumentere dine udgifter under en forsinkelse eller aflysning, og her vil gemte kvitteringer blive afgørende. Som udgangspunkt vil flyselskabet dog altid forvente, at du som passagerer forsøger at begrænse dine udgifter og ikke køber for flere penge end højst nødvendigt

Om SAS

SAS er et skandinavisk flyselskab, javel, men hvad kan de ellers prale af? De kan prale af at være et af tidens mest punktlige selskaber. Kun en meget lille procentdel af deres flyafgange bliver ramt af forsinkelser, overbookinger og aflysninger, hvorfor man i det store hele må sige, at de klarer sig ganske godt.

SAS blev grundlagt i 1946 og flyver i dag til omkring 280 destinationer. Selskabet ejes af SAS Group. SAS flyver bl.a. til og fra Billund og København, som huser landets mest travle lufthavne. Har du brug for at komme i kontakt med selskabet, skal du blot ringe til dem eller kontakte dem via deres kontaktformular. Stil spørgsmål, send en klage eller noget helt tredje.

SAS kontaktoplysninger

Telefon: +45 32 32 66 33

E-mail: Ukendt (fremgår ikke af hjemmesiden)

Hjemmeside: https://www.sas.dk/

OM FORSINKEDEFLY.DK

Forsinkedefly.dk er en dansk informationsside, som ejes og drives af Go-IT ApS. Du kan på hjemmesiden læse om, hvilke rettigheder du har, når du bliver udsat for en flyforsinkelse eller en flyaflysning. Forsinkedefly.dk tager forbehold for evt. fejl i indholdet. Priser og informationer bliver holdt opdateret. Tjenesten er reklamefinansieret. Du kan kontakte os pr. e-mail ved at skrive til info@flyjura.dk (forvent svar inden for 48 timer).

Partner-sites:
Legalhero.dk
Skødeservice

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din oplevelse. OK Afvis Læs mere
Privatpolitik

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Necessary Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.