Når fly strejker
Når man skal ud og flyve, er der mange ting, man skal sørge for at have styr på. Passet og flybilletten, hvor meget kufferten vejer, hvilken gate man skal gå til, mødetiden inden afgang og så videre. Enkelte ting er dog helt ude af egne hænder. For eksempel hvis flyselskabet strejker. Strejker sætter alt i stå, afgange bliver aflyst eller forsinkede, og tidsplanen ryger. Der er dog en ting, man kan gøre for at lette sådan en situation. Man kan have styr på sine rettigheder, så man ved, hvad der skal gøres, hvis sådan en situation opstår.
Strejke eller lockout
Når der er strejke eller lockout, kan man risikere, at hele flytrafikken går i stå. Muligvis handler det kun om forsinkelse, men det kan også nemt ende med en aflysning. Hvis man står i sådan en situation, når man begynder sin rejse eller skal hjem igen, skal man gøre følgende: Der hvor billetten er blevet købt, hos et flyselskab eller et rejsebureau, skal hurtigst muligt kontaktes, så de kan erstatte billetten eller betale omkostningerne. Derudover skal man møde op ved check-in i lufthavnen 45 minutter før afgang, selv hvis flyet er aflyst. Den eneste undtagelse for dette er, hvis flyselskabet eller rejsebureauet har meldt andet ud på skrift.
Rettighederne
Flypassagerrettighederne sikrer passagerer, der rammes af strejke eller lockout. Dette betyder flere ting. For det første kan billetten blive ombyttet til den næste mulige afgang, enten med samme selskab eller et andet. Ellers kan man få pengene tilbage for billetten og selv prøve at finde en anden løsning. Hvis man flyver med på den næste mulige afgang, har man muligvis krav på mad og drikke. Her spiller rejsens længde ind, og hvor lang forsinkelsen har været. Derudover har man også krav på en gratis overnatning og transport til lufthavnen, hvis dette bliver nødvendigt.
Kompensation ved strejke
Hvis der er forsinkelser eller aflysninger på flyrejser i EU, gives der normalt en form for økonomisk kompensation. Hvis forsinkelserne eller aflysningerne opstår på grund af uvejr, katastrofer eller lockout, så får man ingen kompensation, da dette anses for at være usædvanlige omstændigheder. Hvis det er flypersonalet, der strejker, kan der også være mulighed for kompensation. Hvis personalet for eksempel nedlægger arbejdet på grund af omstruktureringer i flyselskabet, vil man blive kompenseret, da dette ikke er en usædvanlig omstændighed.
Ved officielle strejker, der er planlagt, og flypersonalet har varslet om sammen med fagforeningen, får man ingen kompensation. Man har dog ret til at få sine penge tilbage for billetten eller blive ombooket til en anden afgang med et andet selskab.
Kompensation ved lockout
Hvis der er lockout i lufthavnen, har man grundlæggende ingen ret til kompensation. Der kan dog være undtagelser, hvis flyrejsen er en del af en pakkerejse gennem et rejsebureau.
Sådan klager man ved strejke og lockout
Hvis man havner i en situation, hvor flyselskabet eller rejsebureauet nægter at ombooke billetten eller give pengene retur for rejsen, kan man klage. Det er altid en god idé at starte med at klage selv, da man skal igennem en del kanaler, så snart klagen bliver officiel. Hvis man ikke får noget ud af at klage selv, skal man klage til myndigheden i afgangslandet. Hvis afgangen foregår i en dansk lufthavn, er det Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen, man skal have fat i.
Hvis den aflyste eller forsinkede afgang er en del af en pakkerejse, skal man klage til Pakkerejse-Ankenævnet. Ved pakkerejser er det meget vigtigt at få kontakt til rejsebureauet hurtigst muligt efter forsinkelsen eller aflysningen, da rettighederne muligvis ikke er de samme, hvis man venter med at kontakte dem, til man er kommet hjem.
OM FORSINKEDEFLY.DK
Forsinkedefly.dk er en dansk informationsside, som ejes og drives af Go-IT ApS. Du kan på hjemmesiden læse om, hvilke rettigheder du har, når du bliver udsat for en flyforsinkelse eller en flyaflysning. Forsinkedefly.dk tager forbehold for evt. fejl i indholdet. Priser og informationer bliver holdt opdateret. Tjenesten er reklamefinansieret. Du kan kontakte os pr. e-mail ved at skrive til info@flyjura.dk (forvent svar inden for 48 timer).
Partner-sites:
Legalhero.dk
Skødeservice